sunnuntai 13. marraskuuta 2016

Visuaalisen myyntityön projekti syksy 2016

OSA 1:
Työpaikkakouluttajani Tuija antoi minulle tehtäväksi järjestää jäätelöt pakkasissa uudelleen, kun yksi kolmesta pakkasesta otettiin kokonaan pois käytöstä talven ajaksi, koska jäätelömyynti ei ole niin suurta.
Ja toinen tehtävä oli vaihtaa vähän ajankohtaisemmat tavarat esille kärryyn missä tällä hetkellä oli kaikenlaista sekalaista tavaraa.
Aloin toteuttamaan tätä tehtävää 29.10, ja tein niin paljon kuin kerkesin asiakkaitten palvelun lomassa. Jatkoin 13.11 loppuun projektin. Tarvikkeiksi tarvitsin kärryyn lukkosulaa, heijastinliivejä, hautalyhtyjä, jääraappoja ja harjoja, ase- ja lukkoöljyä yms... Niitä löytyi vähän viereisestä hyllystä ja varastosta, mutta Tuija tilasi kuitenkin hiukan lisää. Tein myös tavaroille hinnaston, Tuija antoi kolme eri vaihtoehtoa mihin hinnasto tulostaa, ja näytti valmiin pohjan minkälainen hinnastosta tulisi.
Tässä kuvat ennen projektin aloittamista;



Ja kuvat valmiista projektista;




Käänneltiin ja siirreltiin myös hiukan lasinpesuaineita ulko-ovelle päin. Kuvat siis myymälän ovelta otettuna. Sininen jäätelöpakastin on käännettynä tarvikehyllyä kohti, talven ajan kun jäätelön myynti ei niin suurta. Toinen pakastin mistä enenemmän myydään on kassaa vastapäätä.



OSA 2:
Kuinka usein vaihdatte myymäläkalusteita?(Joko kokonaan tai paikkaa vaihtamalla)
varsinaisia mymäläkalusteita ei vaihdeta, paitsi jos on konseptiuudistus. Kalusteiden paikkoja voidaan hivenen muuttaa joillakin osastoilla. Kalusteita voidaan vaihdella sesonkien vaihtuessa. Eli Kevät, Kesä, Syksy, Talvi, Joulu, Ale yms.

Tulevatko uusina vai hyödynnetäänkö kierrätystä?
Osa kalusteista tulee uusina, etenkin konseptiuudistuksissa. Pyrimme kierrättämään myös osaa. Meille on tärkeää että olemme ympäristöystävällisiä.

Minkä verran voitte käyttää luovuutta? (vrt. ketju/yksityinen)
Luovuutta voimme käyttää, mutta täytyy ottaa huomioon tietyt konseptinmukaiset säännöt sekä marketmiljöö.

Voitteko yhtään soveltaa? Millaisissa asioissa?
Tilankäytössä voimme soveltaa, sillä esim. esillepanokuvat on ohjeistuksena, mutta kaikilla ei välttämättä ole samankokoista tilaa käytössä.

Mitä visualistin tulee huomioida tärkeimpinä asioina myymäläilmettä ja esillepanoja rakentaessaan?
Visualistin tulee huomioida ajankohtaisuus, ostamisen helppous ja selkeys.

Haastattelin Lahdessa launeen k-citymarketissa pukeutumisenosaston päällikköä Tiina Pihkalaa.



1 kommentti:

  1. Hienoa, että kauden vaihtelut antavat ainakin hiukan mahdollisuuksia ilmeen uudistamiseen. Hyvä, kun olet ottanut kuvia toteutuksesta.

    VastaaPoista