tiistai 22. marraskuuta 2016

Sanomalehtimainonta

* Mikä on mediakortti? mistä sen löydät? mitä kaikkea tietoa siinä on? kuka sitä tarvitsee?
Mediakortti on sanomalehtien julkaisema yhteenveto lehti-ilmoittelijan tarvitsemasta taustatiedosta. Mediakortti löytyy useimpien sanomalehtien omilta www-sivuilta tai esitteen muodossa sanomalehden yritysmarkkinoinnista.

* Miten mainoksen hinta muodostuu? Kerro aito esimerkki jostain tietystä lehdestä. Muistathan, että mainoksen hinta ei ole sama lehden kaikilla sivuilla. Tämä siitä syystä, että lehden eri alueet ovat huomioarvoltaan erilaiset.
palstamillimetrien määrä(pmm) = leveys(palstoina) x korkeus(mm)
Hintaero mustavalkoisen ilmoituksen eduksi verrattuna neliväri-ilmoitukseen on noin 50-60snt/pmm
(Mutta tekstin luettavuus on paras mahdollinen mustavalkoisena!)
 Esimerkki helsingin sanomista;
47x88mm kokoinen ilmoitus tekstissä alkaen 1014.00e, ilmoitus osastolla kotimaa. Hintaan vaikuttaa vielä värillisyys, koko ja ilmoituspäivä.

* Miten omassa työssäsi käytetään sanomalehtimainontaa? Kerro konkreettisia esimerkkejä.
Omalla työpaikallani käytetään todella vähän sanomalehtimainontaa. Yleensä silloin kun kauppakeskus Tuulosessa on jokin iso tapahtuma, meillä on keski-hämeessä silloin munkkikahvit eurolla kun leikkaa lapun irti lehdestä. Yleensä silloin kauppakeskus ottaa koko aukeaman, ja saa sen sillä tavoin halvemmalla, kaikki maksaa osansa.

* Miten toteuttaisit omaan työhösi ilmoitusmyyntikampanjan? Minkä verran tuo tulisi maksamaan?
Ilmoituksena munkki kahvit eurolla. yksi palsta, 47x42mm maanantain lehdessä, tekstisivulla. 140e, hintaan lisätään alv. 24%
--------------------------------------------------------
 *Pysty- tai vaakamuodosta poikkeava puolen sivun ilmoitus hallitsee tehokkaasti koko sivua. Uutisympäristö antaa ilmoitukselle lisäarvoa
*Ilmoituksen muodolla on suurempi merkitys isommissa mainoksissa kuin pienissä
*Ilmoituksen kehys estää lukijan silmää tekemästä syrjähyppyjä viereisiin ilmoituksiin
*Mitä suurempi osa ilmoituksesta on tyhjää, sitä paremmin mainostettava asia pistää silmään

Ilmoituksen näkyvyyteen vaikuttavat mm:
sijainti aukeaman oikealla puolella
sijainti toimituksellisen aineiston keskellä
ilmavuus, tekstiä vähemmän kuin puolet ilmoitustilasta
suurikokoinen otsikko
valokuva tai piirros
kehykset(rivi-ilmoitus)

http://www.pkyrittajat.fi/files/8114/0265/8044/sanomalehtimainonnan_opas.pdf

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti