keskiviikko 23. marraskuuta 2016

Hinnoittelu

Hintaan vaikuttavia tekijöitä
Kilpailijat
Kate
Laatu
Kustannukset
-hankinta ja tuotantokustannukset
Ominaisuudet
Todellinen myyntimäärä
Markkinoilla esiintyvä kysyntä
Tuote-erän koko
Muut yrityksen kustannukset
-vuokra
-palkat ja sen lisäkulut
-vakuutukset
-arvonlisäverot
-hallinto
-energiakulut
-tietoliikennekulut
-sähkölaskut
-Tuotteen välittömät kustannukset
-ostohinta
-Pääomakustannukset
-korot
-poistot

Hinnoittelumenetelmät
-Kustannusperusteinen hinnoittelu esim. katehinnoittelu-Laatuperusteinen hinnoittelu asiakkaan kokema arvo, brändi
-Markkinaperusteiset menetelmät paikkakuntaiset erot, asiakasmäärä
-Maantieteellinen hinnoittelu 
väliaikainen hintojen muutos ketjun eri toimipisteissä, esimerkiksi myymälän avauskampanja
-Palvelutaso 
minkä verran ollaan valmiita palvelemaan itseämme, esim pankit
-Sesonkihinnoittelu esim. kindermunat pääsiäisenä >< talvella
-Ominaisuus- ja liitännäiset
-Houkutteleva hinnoittelu vrt. vakuutusyhtiöt, ohjelmistotalot
-Urakkaperusteinen hinnoittelu
-Tunti- tai aika perusteinen hinnoittelu
-Kysyntäperusteinen hinnoittelu esim. paistopistetuotteet, päivän viimeisinä tunteina -30%
-Psykologinen hinnoittelu esim. 299,- >< 300,-  tupla vain 0,99e >< 1e 
-Monopoli hinnoittelu esim. vr, lentoyhtiöt. Varaat aikaisin, saat halvemmalla
-Kilpailijat pois tieltä!
-Sopimushinnoittelu esim tietyn tyyppiset asiakkaat arvokkaampia, saavat halvemmalla
-Asiakkaan ostokyvyn mukainen hinnoittelu yksityisyrittäjät käyttävät suht. usein, ketjuissa vaikempaa. Myös provisiopohjaisessa myynnissä käytettävää(talot, autot, veneet yms....)
-Tuotteen elinkaaren mukainen hinnoittelu
-Hävikin huomioiminen!


Hinnoittelualue
 
Kustannukset asettavat hinnan alarajan, ja kysyntä ylärajan!

Katetuottohinnoittelu

tuotteen hinta; esim kate 65%
myyntihinta ilman alv% = 100 x muut kulut / (100-65%)



1 kommentti:

  1. Kiva että teit kunnon muistiinpanot. Tämä on tärkeää asiaa ensi kevään syventävällä kurssilla.

    VastaaPoista