KULUTTAJA-ASIAKKAAN
OSTOPÄÄTÖSPROSESSI
Tarpeen havaitseminen
Tietojen hankinta vaihtoehdoista
Vaihtoehtojen vertailu
Valinta
Ostotapahtuman jälkeinen arviointi
KULUTTAJA-ASIAKKAASEEN
VAIKUTTAVIA TEKIJÖITÄ
Psykologiset (tarpeet, asenteet, motivaatiot)
Sosiaaliset (eri roolit; perhe, pienryhmät, sosiaaliluokka)
Henkilökohtaiset resurssit (ostokyky ja = halu)
Persoonalliset life-style-tekijät (harrastukset,
elämäntyylit, arvomaailma)YRITYSASIAKKAAN OSTOPÄÄTÖSPROSESSI
Tarpeen identifiointi
Erityisvaatimusten kartoitus
Potentiaalisten lähteiden kartoitus
Vaihtoehtojen analysointi
Toimittajan valinta
Tilausrutiinin valinta
Toteutus ja arviointi
MIELIKUVAMARKKINOINTI JA ARVOT
Mistä mielikuvat muodostuvat?
Imago
Tunteet
Odotukset
Tiedot
Kokemukset
Asenteet
Arvot
DESIGN MANAGEMENT
myyntiä lisääviä keinoja
Tähdätään asiakkaan kokonaistyytyväisyyteen ja sen sisältämään lisäarvoon, joka muodostuu hyvin muotoilluista tuotteista, viihtyisästä, toimivasta ja aisteja miellyttävästä ympäristöstä henkilökohtaisen palvelun lisäksi
Kaupan alalla MYYMÄLÄ = myös tuote
Laatutietoisten statusostajien määrä lisääntynyt -tuo haasteita uusiin ratkaistuihin erilaisissa asiakaspalveluympäristöissä
Imago
Tunteet
Odotukset
Tiedot
Kokemukset
Asenteet
Arvot
DESIGN MANAGEMENT
myyntiä lisääviä keinoja
Tähdätään asiakkaan kokonaistyytyväisyyteen ja sen sisältämään lisäarvoon, joka muodostuu hyvin muotoilluista tuotteista, viihtyisästä, toimivasta ja aisteja miellyttävästä ympäristöstä henkilökohtaisen palvelun lisäksi
Kaupan alalla MYYMÄLÄ = myös tuote
Laatutietoisten statusostajien määrä lisääntynyt -tuo haasteita uusiin ratkaistuihin erilaisissa asiakaspalveluympäristöissä
äänimainonta(kuulutukset, musiikit....)
tuoksumainonta(uunituoreet pullat...)
valomainokset
muu painettu mainonta
lattiassa sijaitsevat mainokset
autoteippaukset
tapahtumat, tempaukset(mammuttimarkkinat, hullut päivät, keskusvaraston tyhjennys...)
Myymäläsuunnittelulla haetaan houkuttelevuutta:
muunneltavat hyllyratkaisut
keskellä lattiaa kampanjatuotteita
värikkyys, ei kuitenkaan liikaa eri värejä
houkuttimet
muunneltavuus
työpaikan hyvä työilmapiiri
johtoportaan esimerkillinen osallistuminen myyntitoimiin ->
luotava uskoa ja optimismia, sillä fakta-hlökunta luo työpaikat sillä, että asiakkaat viihtyvät ->
myymälän kannattavuus turvataan näin
ruuhka-ajat> mahdollisuus (myyjien sijoittelu sopivalla kapasiteetilla)
ikkunamainonta; liikkeiden somistus muutaman viikon välein, kerralla kokonaan, ei osittain-> ilmaista mainosta
Muista ikkunoiden pesu!



Teitkin itsellesi hienosti muistiinpanoja aiheesta :-)
VastaaPoista