torstai 12. toukokuuta 2016

Strategiset analyysit, asiakaskeskeisyys ja -arvot, resurssit

Strategiset analyysit
Oletko itse mukana jossain tämän tyyppisessä työryhmässä? Tai millaisia suunnitteluryhmiä omassa organisaatiossasi on olemassa? Kuvaile.
- En ole mukana missään suunnitteluryhmässä. Ollaan koko työporukka sitä, kerrotaan jos tulee hyviä ideoita ja kokeillaan uutta sitä mukaa. Tuija on aina sanonut että jos jotain uutta haluaa leipoa, siitä vaan. Suunnittelinkin yksi kuukausi uuden tuotteen vitriiniin, toustin. Niitä on joskus aikaisemminkin nesteellä ollut, mutta nyt lisäsimme voin, juuston ja kinkun lisäksi myös salaattia. Ne loppuivat aika nopeasti. Tuote oli myös pariloitava jos halusi.

Toimialatason strategiset valinnat ja linjaukset
Liikkeen toiminnalla tulee olla henkilöstön, sidosryhmien, ja asiakkaiden tuntema ja hyväksymä perusta, jotka koostuvat seuraavista:
Missio
''Refining the future'' Olemme edelläkävijöitä, näemme tulevaisuuden täynnä mahdollisuuksia
Visio
Taloudellinen voitto, luomme vastuullisia vaihtoehtoja joka päivä. Nesteen päätökset eteenpäin perustuvat maailmanlaajuisiin muutoksiin, jotka muovaavat meistä jokaisen tulevaisuutta.
Arvot
Asiakaskeskeinen, vastuullinen, uudistuminen, yhteistyö ja tuloksellisuus

Nämä ovat siis koko Nesteen missio visio ja arvot.
https://www.neste.com/

Asiakaskeskeisyys ja asiakasarvo
Mitä kaikkea siihen mielestäsi liittyy? Luetteloi tai kuvaile esimerkin kautta!
Kaupan sisällä; Tietenkin ensimmäisenä siisteys täytyy olla kohdillaan, Sekavuus pistää heti silmään,  Osaava ja mukava henkilökunta tekee ostoprosessista mukavan, ja oston täytyy myös sujua mutkitta. Tuotteesta täytyy olla tarpeeks tietoa esillä, suomalaiset ei kysele. Tuotteen täytyy olla houkutteleva ja hyvin esillä. Ja hinta tietenkin kohdillaan! Ei kukaan ylihintaisia tavaroita osta. 

''Organisaation yhtenä toimintona markkinoinnin tarkoitus on edistää markkinoitavan tuotteen tai palvelun myyntiä. Tyypillisesti markkinointi on pitkäjännitteistä ja hidasta toimintaa, jonka tulokset näkyvät vasta pitkän ajan kuluttua; lyhytaikaiset ja näkyvät kampanjat ovat koko markkinoinnin kentästä vain pieni jäävuoren huippu.''
Kaikki tapahtumat ennen ja jälkeen liikkeessä asioinnin on MARKKINOINTIA. Arvo ei synny yksittäisistä tilanteista/ toimenpiteistä.

Liiketoiminnan vastuullisuus on osa kilpailukykyä ja kilpailuetua; Mitä kaikkea voisi sisältää? Mieti LAAJASTI.

Entistä tavoitteellisempaa johtamista, uusien tilanteiden ennakoiminen ja hyödyntäminen, riskien tunnistaminen, toiminta on avointa, kuluttajat arvostavat vastuullisia yrityksiä. Nykypäivänä esimerkiksi ympäristöasiat ovat iso asia. 

''Vastuullinen liiketoiminta tarkoittaa yrityksen vapaaehtoista, lainsäädäntöä ylittävää toimintaa kolmella yrityksen osa-alueella: sosiaalisella, taloudellisella ja ympäristöasioissa.''

Resurssit
Kuinka organisaatiossasi palkitaan osaamisen kehittäjiä, ns. ''itsensä likoon laittajia''?

Meillä ei ole käytössä mitään varsinaista palkitsemista, asiakkaitten palaute on kaikista parasta palkitsemista. Hesburgerissa taasen on jokin ''iloisen palvelun ammattilainen'' tai jokin sen tyylinen käytössä. Taisivat kerätä tähtiä, ja saavat palkintoja. Olisihan se sinäänsä kiva, ehkä laittaisi itsensä paremmin likoon, en tiedä. Minulle kuitenkin riittää se hyvä palaute asiakkailta. :)






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti